Elektrokola v Brně

Zkušenosti rekreačního cyklisty

Zkušenosti z jízdy na elektrokole Leader Fox Awalon 2020, pánské a dámské provedení.

  • Motor: BAFANG M420, 36 V, 250 W
  • Baterie: LG 3 V/17,5 Ah, Li-ion, 630 Wh
  • Ovládání: pět stupňů přípomoci 1 až 5, vypnutí přípomoci 0, režim chůze
  • Pastorek: 9 rychlostí, 11-13-15-17-20-23-26-30-36 zubů (11 zubů - těžký převod, 36 zubů - lehký převod)

Vlastnosti torzního snímače při rozjezdu

Při rozjezdu (zatlačením nohou do pedálu) okamžitě pomáhá motor podle nastaveného stupně přípomoci. To pocítíte jako odjetí kola (takové „kopnutí“), pokud druhá noha ještě pevně stojí na zemi. Pro bezproblémový rozjezd je nutné při šlápnutí do pedálu mít odlehčenou nohu, která se do té doby opírá o zem, pak je rozjezd pohodlný a plynulý. Podle strmosti stoupání při rozjezdu je vhodné nastavit stupeň přípomoci. Po nacvičení v mírném stoupání a s nízkým stupněm přípomoci (jednička přípomoc) není problém zvládnout rozjezd do prudkého stoupání s přípomocí tři, čtyři nebo pět. Je to pohodlné. Stačí pouze lehké šlápnutí do pedálu i v prudkém stoupání. Pro ty, kteří nemají zkušenost s elektrokolem a rozjíždějí se stylem "královna Koloběžka" (párkrát odšlápnou, než se rozjedou; vlastní zkušenost :-)), jednoznačně doporučuju nácvik s nízkou přípomocí v mírném stoupání.

Při rozjezdu v prudkém stoupání je dobré brát zřetel na povrch, na kterém se rozjíždíte. Pokud se rozjíždíte na písečném nebo kamenitém povrchu, může vám zadní kolo prohrábnout. Je dobré se neleknout, udržet balanc. Zatlačením druhé nohy do pedálu dojde k okamžitému zvýšení tlaku zadního kola na podložku a proklouznutí by již nemělo hrozit.

Před rozjezdem dbejte na to, aby přední kolo nebylo blokováno nějakou překážkou. Pokud byste například stáli s předním kolem zapřeným do obrubníku, stačí i malý tlak do pedálů. Při šlápnutí na pedál zadní kolo, hnané vaší silou a silou motoru, vyrazí vpřed. Přední kolo je však blokováno překážkou a může nekontrolovaně vybočit.

Rozjíždění s torzním snímačem je pohodlné a plynulé. Vždy je třeba počítat, že síla, kterou tlačíte na pedál, je znásobena podle stupně přípomoci.

Dojezd a spotřeba energie baterie

Pro hodnocení výdrže baterie je nutné brát v úvahu alespoň několik základních parametrů, které výdrž zásadně ovlivňují. Stáří baterie, hmotnost jezdce a dalšího převáženého nákladu, výškový profil plánované vyjížďky, protivítr na plánové trase. Baterie by měla být před vyjížďkou plně nabitá.

Mnou uváděné zkušenosti platí pro téměř novou baterii, ujeto zhruba 600 kilometrů. Zatížení elektrokola je přibližně 70 kilogramů. Před každým výletem byla baterie naplno nabitá.

  • Ujetá vzdálenost 60 kilometrů, vystoupáno 1120 metrů.
    Z baterie spotřebováno 62 % energie.
  • Ujetá vzdálenost 52 kilometrů, vystoupáno 1100 metrů.
    Z baterie spotřebováno 58 % energie.
  • Ujetá vzdálenost 24 kilometrů, vystoupáno 500 metrů.
    Z baterie spotřebováno 30 % energie.

Při jízdě v uvedených případech jsem používal nejčastěji přípomoc jedna, dva a tři. Pouze pár stovek metrů jsem použil stupeň přípomoci čtyři a pět. Přípomoc stupně jedna jsem používal i při jízdě po rovině v případě silného protivětru, s vypnutou přípomocí jsem jezdil z kopce.

Manželka, která má stejně vybavené elektrokolo v dámském provedení, měla spotřebu energie z baterie o dvě až šest procent vyšší. Zatížení jejího elektrokola je asi 55 kilogramů. Při jízdě do kopce většinou využívala stupeň přípomoci čtyři a pět, při jízdě na rovinách v protivětru stupeň přípomoci dva, tři.
Manželčina poznámka: Při výšlapu na Dlouhé stráně (1350 metrů nad mořem) z Velkých Losin (406 metrů nad mořem) vedla zhruba 25kilometrová trasa částečně po rovině, větší část táhlé stoupání. "Nahoře ukazovala baterie kapacitu 52 % zbývající energie. To mě dost zneklidnilo. Na zpáteční cestě po stejné trase, tedy převážně z kopce a po rovině, ubylo už jen zhruba 15 % energie. Takže v klidu." :-)

Z uvedených měření a zkušeností jsem dospěl k závěru, že v hornatém terénu s převýšením okolo 1000 metrů při silnějším proměnlivém nebo mírném větru je hranice dojezdu na jedno nabití baterie zhruba 80 kilometrů. Při předpokladu do 500 vystoupaných metrů by dojezd byl přes 100 kilometrů. Těch 100 kilometrů považuju za bezpečnou hranici pro dojezd na jedno nabití baterie.

Řazení převodů na elektrokole

Řazením převodového stupně se ovlivňuje rychlost jízdy a odpor, který je cítit při šlapání do pedálů. U elektrokola se odpor šlapání do pedálů dá ovlivnit stupněm přípomoci. Pro elektrokola platí nutnost omezení přípomoci elektrického motoru při rychlosti pohybu vyšší než 25 kilometrů v hodině, při vyšší rychlosti se přípomoc elektromotoru automaticky vypne. Rychlost je ovlivňována pouze silou šlapání do pedálů.

Elektrokolo je vybaveno devítistupňovým převodem řazení. Řazení na těžší převod (nižší počet zubů) je stejné jako u normálního kola. Řazení je potřebné, abyste nešlapali do prázdna. Potřebu řazení těžšího převodu zjistíte zcela intuitivně. Je to stejné jako u běžných kol. V takové chvíli je přirozené využívat nejnižší, nebo vypnutou přípomoc elektropohonu.

Řazení opačným směrem na lehčí převod (vyšší počet zubů) není už tak intuitivní jako u normálního kola. Na lehčí převod řadím, když cítím velký odpor při šlapání.

Pro krátké a mírnější stoupání není nutno řadit lehčí převodový stupeň (vyšší počet zubů). Pomohu si zvýšenou přípomocí elektropohonu. Pokud je stoupání dlouhé, případně je o hodně strmější, zvolím raději lehčí převodový stupeň. Potom podle potřeby zvýším stupeň přípomoci. Vyšší stupeň přípomoci má vliv na rychlost vybíjení baterie. Dlouhá jízda na vysoký stupeň přípomoci a těžký převod (nižší počet zubů) více namáhá elektromotor, dochází k jeho většímu zahřívání.

Hodnocení

Horské kolo Leader Fox Awalon s 29“ koly je příjemný dopravní prostředek. Průměrnému cyklistovi značně usnadní a rozšíří možnosti pro cykloturistiku. Probudí v něm chuť poznávat okolí ze sedla elektrokola. Používání elektrokola je jednoduché. Trocha selského rozumu. „Osahat“ si elektrokolo při několika jízdách na kratší vzdálenosti (30-40 kilometrů). Vyzkoušení různých povrchů a výškových profilů. To postačí, abyste si stanovili hranice používání s ohledem na výdrž baterie, a také s ohledem na schopnosti jezdce. Elektrokolo usnadní výběr a plánování výletů. Nebude vás tolik limitovat kopcovitější terén, síla větru...

Leader Fox Awalon 2020, dámské
Leader Fox Awalon 2020, pánské

Akceptujeme platby

MASTERCARD VISA

Adresa prodejny

Okružní 783/39
Brno - Lesná

telefon.:
+420 773 14 56 56
e-mail:

Prodejna

Otvírací doba

Pondělí 
9.30 - 11.00 11.40 - 17.30
Úterý 
- - - 12.00 - 17.30
Středa 
9.30 - 11.00 11.40 - 17.30
Čtvrtek 
- - - 12.00 - 17.30
Pátek 
- - - 12.30 - 17.30
Sobota 
ZAVŘENO
Neděle 
ZAVŘENO

Všechny ceny uvedené v katalogu zboží jsou včetně DPH